ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت / کاشت دندان / ایمپلنت دندانی / قیمت ایمپلنت / ایمپلنت تهران /کلینیک ایمپلنت / برند ایمپلنت / ارتودنسی / ارتودنسی ثابت / ارتودنسی متحرک / ارتودنسی نامرئی / ارتودنسی دیمون / متخصص ارتودنسی

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کشیدن نخ دندان ارتودنسی

بسیاری از کودکان و نوجوانان (و برخی بزرگسالان) نمی دانند که چگونه در حضور براکت های ارتودنسی باید مسواک بزنند و یا کشیدن نخ دندان ارتودنسی چگونه است و یا گمان می کنند که اساسا” نمی توان در صورت ارتودنسی ثابت نخ دندان کشید. در حالیکه، کشیدن روزانه نخ دندان در مدت زمانی که روی دندانهایتان براکت های ارتودنسی قرار دارد به دلیل تجمع خرده های غذایی دور براکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این امر می تواند ریسک بروز حفرات پوسیدگی و ناراحتی لثه ها را در صورت وجود کربوهیدرات داخل غذای مصرفی کاهش دهد. هر شب بعد از مسواک زدن و قبل از خواب باید با کشیدن نخ دندان از تمیز بودن دندانهای خود در نواحیی که با مسواک تمیز نشده اند اطمینان حاصل کنید. آماده باشید که تا زمانی که روی دندانهای خود براکت ارتودنسی دارید می بایست سه برابر مدت زمان معمول برای بهداشت دهانی خود وقت صَرف کنید. نگران نباشید، ارزشش را دارد. زیرا این امر ضمن کاهش احتمال پوسیدگی دندانها و ناراحتی لثه ها سبب می شود دندانهای شما در پایان موقع برداشتن براکت ها بهتر به نظر برسند. همیشه به خاطر داشته باشید که مسواک زدن و کشیدن مرتب نخ دندان باعث لبخندی تأثیرگذار می شود. 

کشیدن-نخ-دندان-ارتودنسی

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی ثابت چه مزایایی دارد؟

یکی از مزایای ارتودنسی ثابت صاف شدن هر چه بهتر و نظافت راحت تر دندان می باشد. همچنین در این نوع ارتودنسی ریسک ابتلا به بیماری های لثه در آینده کاهش داده می شود. در ارتودنسی ثابت به همکاری بیمار با پزشک نیازی نیست زیرا ارتودنسی متحرک ممکن است درجای خود قرار نگیرد و یا به طور کلی توسط بیمار استفاده نشود اما این مشکلات در این نوع ارتودنسی وجود ندارد و همیشه در محل خود قرار دارد. این عوامل باعث می شود در این مدل ارتودنسی، دندان ها هرگز به حالت اولیه خود بازنگردد و نتیجه ارتودنسی برای بیمار رضایت بخش تر است.

orthodontics

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

چگونگی انجام ارتودنسی در بارداری

آیا در طی بارداری میتوان ارتودنسی را انجام داد ؟؟؟سوالی که ذهن خانم‌های باردار و مشتاق ارتودنسی را مشغول می‌کند، در این باره است که ارتودنسی و بارداری چه اثر متقابلی بر روی هم دارند. به عبارتی آیا در طی ارتودنسی می‌توان باردار شد و طی بارداری می‌توان ارتودنسی کرد یا نه!

به طور خلاصه ارتودنسی و بارداری هیچ اثر منفی مستقیم یا معکوسی روی هم ندارند. یعنی نه بارداری مستقیما به ارتودنسی صدمه می‌زند و نه ارتودنسی خطری برای بارداری محسوب می‌شود.
مزیتی هم از این نظر وجود ندارد!

اما باید توجه کرد که: 
– طی بارداری تغییرات هورمونی‌ای ایجاد می‌شود که هم بافت لثه و بافت اطراف دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم خلق و خو و شرایط روانی خانم باردار را، بنابراین، مشکلی که ممکن است به وجود بیاید، امکان این است که به خاطر افسردگی خفیف یا مشکلات دیگر حین بارداری (که‌گاه واقعا از کنترل بانوی باردار خارج است) فرد طی ارتودنسی نتواند دستورات بهداشتی (مسواک و…) را درست رعایت کند! یا نتواند در استفاده از کش‌ها یا رعایت سایر دستورات همکاری کافی داشته باشد،
در این بین ممکن است به علت تغییرات هورمونی و اثر آن روی لثه، با کوچک‌ترین بی‌دقتی در رعایت بهداشت، تورم و مشکلات زیادی در لثه‌ها ایجاد شود که این وضع سبب تاثیر بر ارتودنسی و وضعیت سلامت لثه می‌شود.
– نکته دیگر محدودیت مرتبط با تهیه رادیو گرافی در سه ماهه اول بارداری است!
– همین طور محدودیت‌های کشیدن دندان برای ارتودنسی در سه ماهه اول و آخر بارداری!

بنابراین، در مجموع اگر بیمار با برنامه ریزی اقدام کند و همکاری دقیق را داشته باشد، هیچ مشکلی از نظر «ارتودنسی در دوران بارداری» پیش نخواهد آمد! به این منظور بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کند که توان علمی و عملی رعایت نکات مهمی در مورد درمان ارتودنسی حین بارداری را داشته باشد!

اما اگر از نظر توان درمانگر یا بیمار تردیدی هست، بهتر است ارتودنسی به چند ماه بعد از وضع حمل موکول شود!

untitled-1


  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

زمان مناسب شروع درمان ارتودنسی

همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است . پس بهتر است جوری برنامه ریزی کنیم که نیاز به درمان خاصی نباشد یعنی در هر مرحله‌ای باید تلاش کرد جلوی ایجاد مشکلات را گرفت یا حل کردن آن‌ها را درآینده راحت‌تر کرد!

– بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی کی است؟
برای گرفتن پاسخ صحیح به این سوال نیاز است که سوال با دقت بیشتری مطرح شود و به این شکل عوض شود که: درهر سنی ارایه چه نوع خدمت ارتودنسی‌ ای برای بیمار مناسب یا مقدوراست؟
طی این مقاله امیدواریم پاسخ کاملی به سوالات پیرامون زمان مناسب ارتودنسی داده باشیم.

پس برای اولین قدم ابتدا ملاحظات لازم در دوران جنین و حتی قبل از آن را مرور می‌کنیم: در درجه اول لازم است والدین اطلاعات اولیه در مورد مکانیزم تکامل جنین داشته باشند تا با تغذیه درست، مواد مورد نیاز برای رشد و تکامل صحیح در اختیار جنین قرار گیرد. در مورد مسایل مرتبط به ارتودنسی مشکلات اندکی هستند که به صورت صرفا ژنتیکی (یا کاملا ژنتیکی) منتقل می‌شوند. برخی بیماری‌ها به قدری آزار دهنده هستند که حتی ممکن است برای پیشگیری از آن پزشکان بچه دارنشدن را به زوجین پیشنهاد کنند! در مورد مسایل مرتبط با ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت این نوع ممانعت‌ها بسیار نادر هستند. بنابراین اغلب پیشگیری خاصی از دید ژنتیک در این مرحله معنی ندارد!
در دوران جنینی برخی مراقبت‌ها به شکل روتین انجام می‌شود تا ریسک مشکلات کم باشد: مثلا با نکشیدن سیگار ریسک ایجاد شکاف لب و کام کم شود. ولی اگر با وجود این مراقبت‌ها در بررسی‌های سونو گرافی مشکلی دیده شد، بهترین کار آماده کردن والدین از نظر آگاهی و روحی برای تدابیر لازم در زمان‌های مورد نظر است. پس اغلب موارد در دوران جنینی کافی است تغذیه و مراقبت‌های بارداری روتین انجام شود و نیاز به تدبیر خاصی از سوی متخصص ارتودنسی نخواهد بود.
بعد از تولد موارد معدودی هستند که نیاز به مداخله متخصص ارتودنسی خواهد بود. به عنوان مثال تدابیر خاص برای نوزادان دچار شکاف لب/کام یا نوزادانی که فک پایین بیش از حد کوچکی دارند.

در دوران کودکی و زمانیکه درآمدن دندان‌های دندان‌های شیری روبه کامل شدن هست، هیچ ضرری ندارد اگر یک متخصص ارتودنسی آگاه و یا یک متخصص اطفال آشنا با مباحث ارتودنسی کودک را معاینه کند. این کار را حتی یک دندانپزشک آگاه می‌تواند به درستی انجام دهد.

گاه با یک نگاه به دندان‌های شیری اطفال و در سنین بالا‌تر (حول و حوش ۶ سالگی) با بررسی رادیوگرافی دندان‌ها، می‌توان پیش بینی‌هایی را انجام داد و رویش دندان‌ها و رشد فکین را با راهنمایی‌هایی یا با ارایه دستگاه‌هایی هدایت کرد تا کودک در آینده از نیاز به ارتودنسی‌ های پیچیده نجات پیدا کند. یا مشکلات کوچک را با دستگاه‌های متحرک یا ثابت کوتاه مدت حل کرد.

اگر در مراحل قبلی هیچ معاینه حرفه‌ای روی کودک انجام نشده، هنوز دیر نیست.
در اغلب کودکان بهترین سن اولین معاینه حدود ۷-۸ سالگی است. ممکن است حتی هیچ دستگاهی به کودک ارایه نشود ولی با دستوراتی خاص یا با کشیدن برنامه ریزی شده دندان‌ها می‌توان به کودک کمک کرد که از مشکلات پیچیده تری مانند نهفتگی دندان‌ها و… نجات یابد و یا مشکلات کوچک وی با دستگاه‌های متحرک و کوتاه مدت حل شود. این کار را حتی یک متخصص ردیف کردن دندان آگاه می‌تواند انجام دهد.

گاه کودک نیاز به هدایت رشد فکین (ارتوپدی فک وصورت) دارد. در این صورت بهترین زمان حول و حوش بلوغ فرد است: یعنی اوایل نوجوانی. این سن برای دختر خانم‌ها کمتر است و آقا پسر‌ها وقت بیشتری از این نظر دارند. این کار اغلب با دستگاه‌های متحرک یا ثابت کوتاه مدت انجام می‌شود.
و اما وقتی صحبت از ارتودنسی ثابت و کامل می‌شود، بهترین سن زمانی است که دندان‌های آسیای بزرگ دوم در حال رویش هستند. یعنی اواسط نوجوانی.

اما‌گاه برخی مشکلات فک وجود دارد که درمان را بایست به تاخیر انداخت تا بتوان دقیق‌تر تصمیم گرفت. به عبارتی برای برخی بهتر است تا حدود ۱۸ سالگی و حتی بیشتر صبر کرد!

untitled-1


  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی به روش دیمون

یکی از جدیدترین روش های درمانی ارتودنسی با روش دیمون (Damon) است . به طور معمول می بایست با استفاده از کش های بسیار کوچک سیم را به براکت های ارتودنسی دیمون متصل نمود ولی در روش دیمون از براکت هایی با قابلیت باز و بسته شدن کشویی استفاده می شود در سیستم دیمون (Damon) از طریق مکانیسم قفل و بستی که در آنها تعبیه شده است سیم به براکت متصل می شود . سیستم ارتودنسی دیمون به گونه ای است که دیگر نیاز به کشهای کوچک در اطراف هر براکت نیست و در نتیجه بیمار می تواند به راحتی اطراف سیم و براکت ها را تمیز کند. در حالی که در روش های معمول ارتودنسی میکرو ارگانیسمها به راحتی می توانند در اطراف کش ها تجمع نمایند و رعایت بهداشت را به ویژه برای کودکان کم سن دچار مشکل می کند. در این سیستم بهداشت اطراف براکت ها بهبود یافته و معضل تغییر رنگ کش های دور براکت از بین رفته است . 

نکات ضعف و قوت ارتودنسی دیمون :

در رابطه با سیستم دیمون (Damon) با ید گفت تبلیغات بسیاری از جمله عدم نیاز به درآوردن دندانها ، کاهش طول درمان ، افزایش فاصله بین ویزیت های بیمار ، کاهش درد بیمار شده است ولی باید گفت تمام این موارد بستگی به نوع ناهنجاری ، سن مراجعه ، شدت مشکل بیمار و بسیاری از فاکتورهای بیولوژیک دارد که از هر بیمار به بیمار دیگر متغییر است ودر هنگام معاینه بیمار توسط متخصص ارتودنسی مشخص می شود که بیمار نیاز به درآوردن دندان دارد یا ندارد و طول مدت درمان چقدر است . در حقیقت تصمیم گیری نهایی در خصوص نیاز یا عدم نیاز به در آوردن دندان جهت ارتودنسی بر عهده ابزار درمان نیست بلکه بر اساس شرایط بیمار و صلاحدید متخصص ارتودنسی خواهد بود . تا به امروز به رغم پیشرفت هایی که در ابزارهای درمانی صورت گرفته است ، هنوز ابزار درمانی که بتواند مدت زمان درمان را به صورت قابل توجهی کاهش دهد ، ابداع و معرفی نشده است . در رابطه با کاهش طول مدت درمان با این سیستم مقالات ضد و نقیض زیادی وجود دارد ، در رابطه با کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از سیستم دیمون باید گفت در چند روز اول بعد از گذاشتن سیم های ارتودنسی مقداری درد و ناراحتی جزئی وجود دارد . بنابراین تفاوت چشمگیری در مقدار درد با استفاده از ارتودنسی دیمون و روش های استاندارد معمول وجود ندارد . تمام ادعاهایی که در رابطه با یک محصول جدید ارائه می شود هنگامی از نظر متخصص ارتودنسی تائید می شود که تحقیقات معتبر از سوی مراکز علمی آنها را تایید نماید . ادعاهایی که بدون در نظر گرفتن تحقیقات معتبر از سوی مراکز علمی معتبر ارائه شوند ، صحیح نمی باشند . در بسیاری از مقالات تفاوت معنی داری در ادعاهای اشاره شده بین دستگاه ارتودنسی دیمون و سایر دستگاههای دیگر وجود ندارد .

untitled-1

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

وجود فاصله در بین دندانها (Generalized spacing)

در اینصورت به علت کوچکی دندانها و به دلیل فضای اضافه موجود در قوس فکی ، بین دندانها فاصله می افتد . از عوامل دیگری که باعث ایجاد فاصله در بین دندانها می باشد ، می توان به نهفتگی یک یا تعدادی از دندانها ، فقدان یک یا تعدادی از دندانها ، بیرون زدگی دندانهای قدامی ، بزرگ بودن زبان و غیره اشاره کرد . وجود فاصله بین دندانها باعث تحلیل لثه ، ایجاد جرم روی دندانها ، گیر مواد غذایی در بین دندانها ، کاهش بازدهی عملکرد دندانها و عدم زیبایی می گردد که نیاز به درمان دارد . معمولاً فاصله بین دندانها می بایست با دستگاه ثابت ارتودنسی درمان گردد ولی اگر بیمار دارای مشکل فکی هم باشد می بایست در ابتدا مشکل فکی بیمار تصحیح گردد و بعد از تصحیح فکین که حتماً باید قبل از بلوغ انجام شود می بایست با درمانهای ثابت ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی لینگوال فواصل بین دندانها را بست در بعضی بیماران به علت فقدان یک یا دو دندان ممکن است بین دندانها فاصله وجود داشته باشد در این موارد 2 راه درمانی براساس شرایط بیمار وجود دارد . یکی اینکه می توان دندانهای عقب را به سمت جلو آورد و فضای دندانهای قدامی را با به جلو آوردن دندانهای عقب بست که اگر شرایط بیمار همچنین اجازه ای را بدهد می بایست این روش درمانی انجام شود که به آن Space closure می گوینداین روش بهترین درمان است و در اکثر موارد ترجیح داده می شود که از این روش   استفاده شود. زیرا فضای دندان خالی با دندانهای خود بیمار پر می شود و هیچ ایمپلنت وبه عبارت دیگر جسم خارجی در دهان دبیمار قرار نمی گیرد.   در غیر این صورت می بایست به جای فضای دندانهای غایب ایمپلنت Implant قرار داد . در اکثر موارد توافق برای بستن فضای غایب وجود دارد تا اینکه برای بیمار ایمپلنت Implant قرار داده شود ولیکن طرح درمان نهایی بایستی براساس شرایط بیمار ، وجود و یا عدم وجود شلوغی دندانها ، نمای نیمرخ بیمار ، میزان بیرون زدگی دندانهای قدامی و تصاویر رادیوگرافی استوار باشد . 

23

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

دیپ بایت (Deep bite)

دیپ بایت (Deep bite)

در حالت طبیعی دندانهای جلوی فک بالا باید در حدود 2 الی 3 میلیمتر از دندانهای فک پایین را از نظر عمودی بپوشانند . در صورت وجو دیپ بایت (Deep bite) دندانهای قدامی فک بالا مقدار زیادی از دندانهای قدامی فک پایین را می پوشاند و بدین ترتیب دندانهای پایین کمتر از حد طبیعی دیده می شوند و در بعضی موارد ممکن است دندانهای قدامی فک پایین به بافت نرم کام برخورد نمایند و باعث آزردگی مخاط بافت نرم فک بالا شود . اشکال در تکامل فکین و یا رویش نامتناسب و بیش از حد دندانهای قدامی فک بالا و پایین و یا زمینه ارثی می تواند از عوامل ایجاد کننده دیپ بایت(Deep bite) باشد . عدم درمان می تواند عوارضی مثل آسیب به لثه در ناحیه جلوی دندانهای پایین (به دلیل تماس با لبه جونده دندانهای بالا) ، آسیب به کام (در اثر برخورد لبه جونده دندانهای فک پایین با کام) ، سایش زود هنگام دندانها و یا بروز مشکلات گیجگاهی فکی (TMJ problem) و ظاهری ناخوشایند ایجاد نماید . درمان زود هنگام (قبل از بلوغ) در درمان دیپ بایت از اهمیت بالایی برخوردار است . اگر بیمار قبل از بلوغ مراجعه نماید با دستگاههای متحرک و ثابت ارتودنسی می توان به راحتی دیپ بایت را درمان کرد . در صورت مراجعه بیمار در سنین بالا (بعد از بلوغ) نیاز به جراحی فک توسط متخصص ارتودنسی خواهد بود . 

untitled-1

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک

درمان ارتودنسی به همراه جراحی فک برای بعضی از بیماران ترسناک است . این مسئله نشان دهنده آن است که در این زمینه اطلاعات کافی وجود ندارد . مهم ترین مسئله در این بیماران آگاهی دادن و مشخص کردن سود و زیان هر درمان برای هر بیمار است . هنگامی که برای شما یا فرزندتان درمان ناهنجاری های فک و ارتودنسی پیشنهاد می شود ، شما با اصطلاحی به نام جراحی ارتوگناتیک (Orthognathic surgery) آشنا می شوید . در صورتی بیمار ناهنجاری فک داشته باشد و قبل از بلوغ مراجعه کند ، با ارتودنسی به تنهایی و بدون نیاز به جراحی ناهنجاری بیمار را می توان درمان کرد ولیکن مراجعه دیر هنگام بیمار به همراه مشکلات فکی نیاز به جراحی خواهد داشت . بیماران ارتوسرجری (Orthosurgery) یا بیماران ارتوگناتیک (Orthognathic) آن دسته از بیمارانی هستند که دارای مشکل فکی می باشند و پس از بلوغ به متخصص ارتودنسی مراجعه می نمایند . این بیماران می بایست در ابتدا تحت درمان ارتودنسی قبل از جراحی (Presurgical orthodontics) واقع شوند و سپس برای جراحی نزد متخصـص فک و صــورت ارجاع داده شـوند و سپـس تحـت درمان ارتودنســی بعد از جراحــی (Postsurgical orthodontics) قرار گیرند .

انواع جراحی:

ارتودنسی قبل از جراحی برای رفع مشکل شلوغی و منظم کردن دندانها خواهد بود زیرا تا دندانها منظم نباشند جراح فک وصورت نمی تواند فکین را جراحی کند . بنابراین پیش نیاز جراحی ، ارتودنسی خواهد بود و ارتودنسی پس از جراحی (Postsurgical orthodontics) برای هماهنگی بیشتر دو فک جراحی شده و نظم بهتر به دندانها و اصلاح هرگونه چرخش دندانها و تثبیت درمان جراحی به کار برده می شود . این جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی کامل انجام می شود . اگر فک بالای بیماری عقب باشد به آن Maxillary deficiency می گویند ، در این صورت بیمار باید تحت جراحی ارتودنسی قرار گیرد که فک بالا به جلو آورده شود به این نوع جراحی Maxillary advancement می گویند . اگر فک بالا جلو باشد یا به عبارت دیگر بیمار دارای Maxillary protrusion باشد ، باید فک بالا به عقب برد شود که به آن جراحی Maxillary set back می گویند . اگر بیمار دارای فک پایین عقب باشد به عبارت دیگر دارای Mandibular deficiency باشد. باید فک پایین با جراحی ارتودنسی به سمت جلو آورده شود که به آن جراحی Mandibular advancement می گویند . اگر بیمار دارای فک پایین جلو باشد به عبارت دیگر دارای Mandibular prognathism باشد تحت جراحی Mandibular set back قرار می گیرد . اگر بیمار دارای Deep bite یا Open biteباشد تحت جراحی Lefort قرار می گیرد . بایستی توجه داشت که این درمان یک درمان تیمی است که بین متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت انجام می شود . مراحل انجام درمان بایستی به طور صحیح انجام شود ، در غیر این صورت دستیابی به نتایج مناسب بسیار سخت خواهد بود . درمان های جراحی فک و صورت در گروه درمان های جراحی ساده به حساب می آیند که در اغلب موارد تنها نیاز به یک روز بستری شدن در بیمارستان دارند .

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

پنج چیزی که شما درباره دندان هایتان نمی دانید؟

یادگیری چگونگی مراقبت از دندان ها همانند یادگیری بستن بند کفش و یادگیری الفبا و حفظ کردن جدول ضرب آسان می باشد و همه ما تا حدودی می توانیم آن ها را به راحتی انجام دهیم. خیلی راحت مسواک می زنیم و یا نخ دندان می کشیم ولی با این وجود اطلاعات مان در این رابطه بسیار کم می باشد.

در این مقاله می خواهیم 5 حقیقت درباره دندان های شما را روشن کنیم که حتی در طول همه سال هایی که از دندان هایتان مراقبت می کردید هم شاید متوجه آن ها نشده باشید.

مسواک،نخ دندان

1. بهترین دوست دندان های شما مسواکتان نیست!

مطمئناً مسواک و نخ دندان، تأثیر زیادی بر روی دندان هایمان می گذارند و برای داشتن دندان هایی سالم باید از هر دوی آن ها استفاده کنیم.

اما اولین خط دفاعی دندان های شما در برابر موادی که در دهانتان وارد می شوند چیزی است که از قبل در دهانتان وجود دارد! بزاق دهان(Saliva) یک ضد عفونی کننده طبیعی می باشد که با کرم خوردگی دندان مقابله می کند.

پوسیدگی دندان ها به سبب وجود باکتری هایی می باشد که از شیرینی خوراکی ها و نوشیدنی ها تغذیه می کنند. این باکتری ها که – پلاک(plaque)- نامیده می شوند، به دندان های شما چسبیده و اسیدی تولید می کنند که باعث آسیب زدن به مینای دندان خواهند شد. بزاق دهان همانند یک دوست قدیمی و قابل اعتماد به شستشوی دهان کمک کرده و این فرآیند را خنثی می کند! اگر شما خشکی دهان داشته باشید و بزاق دهانتان کم باشد، دچار مشکل خواهید شد.

افرادی که دارو زیاد مصرف می کنند نسبت به دیگران بیشتر دچار خشکی دهان می شوند و احتمال پوسیدگی دندان نیز در آن ها بالاتر است. برای ایجاد بزاق و رفع خشکی دهان شما می توانید از آدامس های بدون شکر استفاده کنید و یا همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید.

پوسیدگی دندان،باکتری دهان،دندان خراب

2. وعده های غذایی کوتاه و زیاد و جرعه جرعه نوشیدن به دندان های شما آسیب می زند!

خوردن هله هوله و خوراکی های مختصر و همچنین نوشیدنی های مختلف که در طول روز در مدرسه و یا محل کار به طور متوالی مصرف می کنیم ضررش بیشتر از خوردن یک تیکه بزرگ کیک بعد از شام و یا خوردن کلوچه در وقت عصرانه می باشد. در خرابی دندان ها فقط مقدار شکر و یا نشاسته ای که می خوریم مهم نیست بلکه چگونگی خوردن آن ها اهمیت دارد!

به یاد داشته باشید، اسید های تولید شده توسط باکتری ها، به کربوهیدرات های موادی که خوردین حمله خواهند کرد، چه این کربوهیدرات در یک قاشق شکری باشد که هنگام صبح در قهوه تان ریختید و یا شیرینی یک دونات باشد. بنابراین هرچه شما شکر و یا هر نوع کربوهیدرات دیگری را بیشتر مصرف کنید به همان اندازه اسید های بیشتری تولید خواهد شد و شما را دچار مشکل خواهد کرد. خلاصه اینکه بهتر است یک وعده بزرگ غذایی را یک باره مصرف کنید تا اینکه وعده های کوچک ولی زیاد داشته باشید.

زمان زدوده شدن شکر از دهان 20 دقیقه طول می کشد. در طی این 20 دقیقه، باکتری های روی دندان های شما به شدت فعال شده و شکر را به اسید تبدیل می کنند. سپس بعد از گذشت 20 دقیقه اسید های تولید شده خنثی می شوند. بنابراین وقتی شما دوباره خوراکی مصرف کنید که حاوی شکر باشد این فرآیند تکرار شده و به همین ترتیب اسید تولید می شود و آسیب شدیدی به دندان هایتان وارد خواهد شد.

فلوراید،پوسیدگی دندان

3. بله شما می توانید فلوراید زیادی مصرف کنید ولی…

در این که فلوراید به طور طبیعی می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند هیچ بحثی نیست، سوال اینجاست که چه مقدار فلوراید باید مصرف کنیم. به طور استاندارد مقدار مصرفی فلوراید در هر لیتر را 7/0 تا 2/1 مشخص کرده اند.

فلوراید وقتی به درستی مصرف شود کاملاً ایمن است. ولی خوردن غلظت های بالای فلوراید می تواند سبب تهوع و استفراغ یا ایجاد لکه هایی زرد- قهوه ای روی دندان ها شود.

توصیه می شود از خمیر دندان های فلورایددار برای کودکان زیر 3 سال و دهان شویه های خانگی فلوراید در کودکان زیر 6 سال استفاده نشود و ترجیجاً در مطب دندان پزشک از فلوراید موضعی برای این کودکان استفاده شود.

خمیر دندان،مسواک زدن

4. خمیردندان را باید به بیرون تف کنید و لزوماً نیازی نیست با آب آن را شستشو دهید!

اکثر افراد عادت دارند بعد از مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان دهانشان را با آب شستشو دهند. در صورتی که متخصص ارتودنسی توصیه می کنند اگر فقط خمیر دندان موجود در دهانتان را به بیرون تف کنید آن هم بدون هیچ شستشویی، بهتر است! زیرا در این صورت خمیر دندان حاوی فلوراید مدت زمان بیشتری بر روی سطح دندان هایتان باقی مانده و تأثیر بیشتری بر روی آن ها خواهد گذاشت.

سلامت دهان،سلامت عمومی بدن،بهداشت دهان

5. دندان های شما می توانند مقیاس و شاخصی برای سلامت کل بدن تان باشند!

یک هفتم افراد بین 35 تا 44 سال بیماری لثه دارند. برای افراد بالای 65 سال این عدد به یک چهارم می رسد. و این یک مشکل بزرگ می باشد زیرا پوسیدگی دندان و عفونت های دیگری که در دهان پدید می آیند می توانند منجر به بیماری هایی از جمله بیماری قلبی، سکته و یا دیابت شود.

سلامت دهان بخشی جدایی ناپذیر از سلامت عمومی بدن می باشد. چیزی که مردم متوجه آن نمی شوند این است که افرادی که درجه بالایی از بیماری لثه را دارند دچار درجه بالایی از بیماری قلب و یا بیماری های دیگری مثل دیابت نیز می باشند.

untitled-1

  • دکتر شاهین شادالویی
  • ۰
  • ۰

هزینه ارتودنسی

بسیاری از بیمارانی که نیاز به ارتودنسی دارند، از گرفتن وقت مشاوره برای مراجعه به متخصص ارتودنسی ابراز نگرانی می کنند. بخشی از این نگرانی مربوط به عدم اگاهی از مسائل مالی در درمانهای ارتودنسی می باشد. قبل از شروع درمان ارتودنسی بیماران می خواهند بدانند که “هزینه ی درمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟” عوامل زیادی بر هزینه ارتودنسی تاثیرگذار خواهند بود.هزینه درمان های ارتودنسی به نوع ناهنجاری ، نحوه درمان ، مدت درمان , سن بیمار ، شدت ناهنجاری ، نوع دستگاه به کار برده شده اعم از متحرک و یا ثابت، دستگاه خارج دهانی , دستگاه داخل دهانی , ارتودنسی دیمون، ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان، ارتودنسی نامرئی یا invisalign، ارتودنسی لینگوال , درمانهای ارتودنسی به همراه جراحی (ارتو سرجری ) , استفاده از مینی اسکروMiniscrew , استفاده از مینی پلیت Miniplate و غیره بستگی دارد . به عنوان مثال در بعضی بیماران ناهنجاری های فک با پلاک متحرک قابل اصلاح است که در این صورت هزینه درمان کمتر خواهد شد. برخی از بیماران نیاز به ارتودنسی ثابت فکین دارند که دستگاههای ثابت ارتودنسی بعد از رویش دندانهای دائمی در دهان قرار می گیرند . گروهی دیگر از بیماران نیاز به درمان ارتودنسی متحرک و سپس ارتودنسی ثابت دارند بعضی نیاز به درمانهای جراحی دارند .برخی نیاز به مینی اسکرو Miniscrew و غیره دارند , بنا بر این روش درمانی ارتودنسی برای هر فرد منحصر به خود اوست و متغیرهای زیادی در هزینه نهایی بیمار تاثیر دارد هزینه ارتودنسی در جلسه اول که ویزیت رایگان است به بیمار گفته می شود.

تعرفه ارتودنسی

ویزیت رایگان

از آنجاییکه محاسبه هزینه ارتودنسی از طریق تلفنی ویا اینترنتی مقدور نمی باشد ویزیت جلسه اول توسط دکتر عبدالرضا جمیلیان و تخمین هزینه ها در این مطب رایگان می باشد و قسمتی از هزینه در ابتدا و قسمت دیگر در طول درمان به طور اقساط توسط بیمار پرداخت میشود.هدف این است که هزینه ها به صورت ماهیانه و قسطی دریافت شود تا متناسب با بودجه ی شما باشد.

هزینه های جراحی فک و صورت:

ناهنجاری های فک برخی از بیماران به گونه ایی است که به تنهایی با ارتودنسی درمان نمی شوند. این گروه از بیماران نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی دارند که طبیعتا هزینه های آنها به علت جراحی و شدت مشکل بیشتر خواهد بود. برخی از بیماران نیاز به دستگاههای خارج دهانی دارند. برخی از بیماران نیاز به مینی اسکرو (Mini screw) دارند. دستگاههای به کار برده شده برای بیماران براساس نوع ناهنجاری های فک متفاوت است و از سوی دیگر طول مدت درمان هم براساس سن مراجعه بیمار ، شدت ناهنجاری ، ارثی بودن یا نبودن ناهنجاری متفاوت است . اگر بیمار تمایل به استفاده از براکت های شفاف (سرامیکی یا کامپوزیتی) داشته باشد ، به علت هزینه زیاد این براکت ها ، هزینه کل درمان افزایش می یابد . هزینه درمان ارتودنسی در جلسه اول که به طور رایگان انجام می شود براساس نوع دستگاه به کار برده شده و نوع ناهنجاری به بیمار گفته می شود و بر روی شرایط پرداخت توافق می گردد .قسمتی از هزینه در ابتدا و قسمت دیگر در طول درمان به طور اقساط توسط بیمار پرداخت میشود. هم چنین در بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی به همراه جراحی فک دارند هزینه درمان ارتودنسی به بیمار گفته می شود و هزینه جراحی که توسط جراح فک و صورت انجام می شود ارتباطی به هزینه های ارتودنسی نخواهد داشت .

نحوه پوشش خدمات بیمه برای درمان ارتودنسی:

برخی از بیمه ها تمام و یا قسمتی از هزینه درمان را پوشش می دهند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می بایست با مطب تماس بگیرید.

هزینه درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است ؟

سلام. هزینه ارتودنسی نامرئی به فاکتورهای بسیاری مثل تعداد طلق های نامرئی که به بیمار داده میشود به اینکه ایا بیمار نیاز به دراوردن دندان دارد یا ندارد, به اینکه ایا بیمار نیاز به جراحی فک دارد یا ندارد , به اینکه ایا مشکل بیمار دندانی یا فکی (اسکلتی) است , هم چنین به اطلاعاتی مثل شیب دندانها ، وضعیت فکین ، نیمرخ بیمار ، میزان شلوغی دندانها ، وضعیت رادیوگرافی بیمار و غیره. بستگی دارد . بنابراین به شما توصیه میشود برای تعیین هزینه وقت معاینه بگیرید. معاینه رایگان است.

untitled-1

  • دکتر شاهین شادالویی