ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت - کاشت دندان - ارتودنسی - عمل زیبایی بینی

ایمپلنت / کاشت دندان / ارتودنسی / عمل زیبایی بینی / غرفه / غرفه سازی

ایمپلنت / کاشت دندان / ایمپلنت دندانی / قیمت ایمپلنت / ایمپلنت تهران /کلینیک ایمپلنت / برند ایمپلنت / ارتودنسی / ارتودنسی ثابت / ارتودنسی متحرک / ارتودنسی نامرئی / ارتودنسی دیمون / متخصص ارتودنسی

  • ۰
  • ۰

فواید استفاده از ایمپلنت در درمان ارتودنسی

استفاده از ایمپلنت دندان یا ابزارهای قابل کاشت دیگر در ارتودنسی فواید مهمی دارد:
– به عنوان روشی برای افزایش تثبیت ابزار ارتودنسی
– عدم شکایت بیمار از مشکلات مربوط به استفاده از برخی ابزارهای ناخوشایند ارتودنسی
– کوتاه شدن زمان درمان
– انجام برخی کارهای درمانی که سابقا تصور میشد بدون جراحی امکان پذیر نیست

کار ارتودنسی بالینی بستگی زیادی به مناسب بودن لنگرگاه یا انکوریج دارد. انکوریج به مقاومت بدن در مقابل جا به جایی گفته میشود. قانون سوم نیوتون بیان میدارد که در مقابل هر عملی، عکس العملی وجود دارد که معادل نیروی وارد شده و در خلاف جهت آن است. بنابراین ابزار ارتودنسی طوری طراحی شده است که در مقابل حرکت ناخواسته دندان بتواند مقاومت کند.
پروفیت در مورد برنامه ریزی درمان ارتودنسی میگوید:
“امکان ندارد بتوانیم تنها دندانی را که میخواهیم حرکت دهیم، در نظر بگیریم. نیروی عکس العمل بر تمام قوس دندانی تاثیر میگذارد و باید آن را به دقت آنالیز، ارزیابی و کنترل کرد. یک جنبه مهم درمان ارتودنسی ثابت به حداکثر رساندن حرکت مورد نظر دندان به صورتی است که در عین حال عوارض ناخواسته اعمال نیرو به حداقل برسند.”

برای حرکت دادن دندان، بخشهایی از ساختارهای دهان که در مقابل حرکت مقاومت میکنند و به عنوان لنگرگاه عمل میکنند، برای هل دادن بخشهای دیگری که قرار است حرکت کنند، استفاده میشوند. معمولا بخشی که به عنوان لنگرگاه استفاده میشود، شامل چند دندان است که مساحت سطح ریشه آنها بیشتر از بخشهایی از دندان است که میخواهند حرکت کنند و یا این که از تعداد بیشتری از دندانها به عنوان لنگر استفاده میشود. این مفهوم لنگر در بیشتر موارد ارتودنسی به خصوص در شرایط پیچیده تر مهم است.
در واقع درمان برخی مال اکلوژنها اغلب به واسطه لنگرگاه محدود یا تعیین میشود. روشهای متعددی وجود دارند که متخصص ارتودنسی از آنها برای تقویت مهار استفاده میکند از جمله ابزارهای کمکی مانند هدگیر، کمان عرضی کام (ترانس پالاتال) و ابزارهای دیگر.
بسیاری از این ابزارها برای بیمار راحت نیستند و استفاده از آنها سخت است در نتیجه اغلب نتایج کمتر از حد مورد انتظار است. بنابراین سختی و راحت نبودن ابزارهای ارتودنسی ثابت در نتایج درمان تاثیر گذار است.
اخیرا مفهوم استفاده از ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاهی برای تثبیت، به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

هنگامی که براکت ارتودنسی در دهان داریم، چه چیزهایی نباید بخوریم؟

براکت یک ابزار ارتودنسی ثابت است که برای صاف و مرتب کردن دندانها استفاده میشود و به شما لبخندی زیبا هدیه میکند.
هنگامی که در دوره درمان ارتودنسی با براکت به سر میبرید، از مصرف برخی غذاها که ممکن است به سیم براکتبچسبند و تمیز کردن دهان را سخت کنند باید پرهیز نمایید.
برخی مواد غذایی نیز ممکن است به براکتها صدمه وارد کنند. در مدتی که براکت در دهان دارید باید دائما دندانها و براکتهای خود را با استفاده از روش و ابزار مناسب تمیز کنید.
براکتهای ارتودنسی با نوعی چسب مخصوص به دندانها چسبانده شده اند. این چسب (سمان) طوری طراحی شده است که براکتها و بندها را در مدت احتمالا چند ماهه درمان به دندانها بچسباند.
همین که دندانها صاف و ردیف شدند، براکت و بند خارج شده و چسب نیز از سطح دندانها زدوده میشوند. این چسب طوری طراحی شده که نیروی زیادی برای تمیز کردن چسب از سطح دندانها لازم نباشد چون اگر نیروی زیادی اعمال شود ممکن است به دندانها آسیب وارد کند.

غذاهای سفت مانند نان خشک، آجیل، یخ، کباب دنده و گوشتهای استخوان دار و هویج خام از جمله مواد غذایی هستند که در این دوران باید از مصرف آنها اجتناب کنید.
اگر نوشیدنی خنک میخواهید بنوشید از مصرف یخ پرهیز کنید. این مواد ممکن است چسب دندان را خراب کرده و براکت، بند و سیم ارتودنسی را بشکنند یا جدا کنند که در این صورت باید دوباره به مطب مراجعه کنید تا متخصص ارتودنسی آنها را  سر جای خود قرار داده و بچسباند. مسلما این وضعیت مدت درمان را طولانی تر میکند و شما را به زحمت می اندازد. میتوانید هر زمان که میخواهید میان وعده مصرف کنید اما حتما به نوع میان وعده ای که مصرف میکنید، توجه کنید. از مصرف میان وعده های ترد مانند چیپس، شکلات، کوکی، بیسکوئیت، ذرت بو داده و پفک پرهیز کنید. به جای این مواد غذایی میتوانید از میان وعده های نرمتر و سالمتر مانند ماست کم چرب، پودینگ و بستنی ساده استفاده کنید.

از مصرف غذاهای چسبناک مانند کارامل، شکلات کشی، پاستیل و آدامس نیز باید اجتناب کنید چون ممکن است به براکت چسبیده و آن را از جای خود برانند یا جدا کنند که باز این امر منجر به طولانی تر شدن دوره درمان و زحمت مضاعف شما میشود.
یکی دیگر از غذاهای مضر مصرف غذاهای حاوی قند زیاد است که باعث پوسیدگی دندان میشوند. ابزار ارتودنسی باعث  میشود تمیز کردن دهان و رعایت بهداشت دشوارتر شود چون ساختار براکت مستعد تجمع پلاک در اطراف آن است. این زمینه پوسیدگی دندان را فراهم میکند بنابراین نباید با مصرف مواد قندی به افزایش احتمال پوسیدگی دندان کمک کنید.
غذاهای اسیدی به مینای دندان آسیب وارد میکنند. از آنجایی که براکت تمیز کردن دندانها را دشوار میکند، اسید ناشی از غذاهای اسیدی در نواحی که مسواک به آنها دسترسی ندارد باقی می ماند. اسید مینای دندان را حل میکند و آن را مستعد پوسیدگی دندان میسازد. لیمو و مرکبات دیگر اسیدی هستند و در دوران درمان براکت باید از مصرف آنها خودداری کنید.
غذاهای اسیدی دیگر عبارتند از ترشی جات و نوشیدنیهای گاز دار. اگر به لیموناد خیلی علاقه دارید، بهتر است به جای آب لیمو از شیر یا خامه استفاده کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی